Przeglądy okresowe

Jak wszyscy wiemy, współczesne samochody produkowane są w oparciu o najnowocześniejsze osiągnięcia techniki. Diagnostyka takich samochodów bez odpowiedniego oprzyrządowania i oprogramowania, bez odpowiednich urządzeń diagnostycznych oraz bez odpowiednio przeszkolonego personelu jest praktycznie niemożliwa. Dlatego też, tylko nowoczesna stacja obsługi jak CNP MĄKOSA mająca dostęp do wszystkich instrukcji, schematów, nowoczesnego oprzyrządowania oraz do informacji dotyczących procesu technologicznego w produkcji samochodów  jest w stanie precyzyjnie zdiagnozować i usunąć każdą powstałą usterkę.

Dzięki zmianom w prawie nie musisz już jeździć na przeglądy gwarancyjne do autoryzowanych stacji obsługi. Przegląd okresowy możesz wykonać w dowolnej firmie bez obaw o utratę gwarancji na samochód. Zapewnimy Twojemu samochodowi pełnowartościowy przegląd okresowy zarówno w okresie gwarancji jak i po niej.

Większość właścicieli samochodów traktuje przeglądy okresowe jak zbytek. Trzeba o nich pamiętać, dopóki zmuszają do tego warunki gwarancji. Potem to tylko wyrzucanie pieniędzy – twierdzą. Tymczasem fachowcy uważają inaczej: więcej traci się na usuwanie awarii spowodowanych zaniedbaniem przeglądów, niż oszczędza unikając ich.

Często im starszy samochód, tym mniejszą przykładamy wagę do przeglądów. Gdy kupujemy używane, kilkuletnie auto, mające na liczniku 40-50 tys. km, często zapominamy o nich w ogóle. Wielu kierowców pamięta jeszcze o wymianie oleju, ale poza tym przyprowadzają samochód do stacji obsługi tylko wtedy, kiedy się zepsuje. Tymczasem wielu napraw można by uniknąć, gdyby się regularnie przyjeżdżało na okresowe przeglądy.

Nawet jeżeli kierowca nie dba o auto na bieżąco, to przy przeglądzie nadrabiają to za niego mechanicy – tak uważa wielu specjalistów i rzeczoznawców samochodowych. Wówczas można zauważyć drobne nieprawidłowości pracy różnych mechanizmów zanim przekształcą się one w poważne awarie.

Z reguły przeglądy są wyznaczane na czas wymiany oleju: co 10 tys. do 15 tys. km. Zależy to również od poziomu technologicznego zaawansowania samochodu. Im lepsze technicznie auto, tym dłuższe są okresy między przeglądami. Nie można więc przyjmować, że jeżeli jeden samochód może jeździć na przeglądy co 15 albo 20 tys. km, to tak samo można postępować z autem, które, według producenta, powinno pojawiać się w stacji serwisowej po przejechaniu 10 tys. km. Producenci wiedzą jak długo można eksploatować poszczególne podzespoły i lepiej wierzyć im na słowo.

Każdy samochód podlega okresowej kontroli podzespołów i materiałów eksploatacyjnych, które, w zależności od wyniku przeglądu, podlegają wymianie lub weryfikacji i naprawie:

  • sprawdzenie układu hamulcowego – ewentualne niwelowanie ubytków tarcz lub bębnów (w skrajnych przypadkach – wymiana), wymiana zużytych elementów ciernych lub uszczelnień;
  • kontrola układu chłodzącego – eliminacja wycieków, sparciałych elementów gumowych; uzupełnienie braków płynu chłodzącego (ważne również przed sezonem zimowym);
  • sprawdzenie naciągu i stanu pasków klinowych;
  • czyszczenie świec zapłonowych, styków przerywaczy zapłonu, kontrola stanu przewodów wysokiego napięcia, ewentualna kontrola i regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu;
  • kontrola podgrzewaczy (świec żarowych) w silnikach Diesla,
  • wymiana oleju silnikowego i filtra oleju;
  • kontrola powłoki lakierowanej i antykorozyjnej karoserii;
  • sprawdzenie ogólnego stanu elementów zawieszenia – eliminacja zużytych elementów przeniesienia ruchu;
  • kontrola ruchomych części układu kierowniczego – wyeliminowanie luzów, sprawdzenie zbieżności kół przednich;
  • kontrola nastaw gaźnika lub pompy wtryskowej (diesel), analiza składu spalin;
  • sprawdzenie stanu ogumienia, ciśnienia powietrza (przed zmianą sezonu wymiana ogumienia);
  • kontrola naciągu paska rozrządu.

Co 15 000 – 20 000 km (lub raz na 1 – 1,5 roku) najlepiej przed zimą:

  • kontrola poziomu płynu hamulcowego;
  • sprawdzenie poziomu oraz stężenia płynu chłodzącego;
  • kontrola gęstości elektrolitu w akumulatorze, oczyszczenie końcówek biegunowych oraz ich nasmarowanie;
  • sprawdzenie luzów zaworowych (w układzie klasycznym, bez popychaczy hydraulicznych);
  • wymiana styków przerywacza;
  • smarowanie krzywki aparatu zapłonowego (jeśli zachodzi taka konieczność i jeśli istnieje taka możliwość);
  • kontrola kąta zwarcia styków przerywacza (zapłon klasyczny);
  • sprawdzenie poziomu oleju w przekładni głównej, skrzyni biegów;
  • kontrola stanu przewodów hamulcowych;
  • sprawdzenie szczelności układu wydechowego;
  • kontrola ustawienia oświetlenia;
  • wymiana filtra paliwa;
  • kontrola ciśnienia otwarcia wtryskiwaczy (diesel).

Co 30 000 – 40 000 km:

  • wymiana filtra powietrza,
  • wymiana lub czyszczenie filtra odpowietrzania skrzyni korbowej (jeśli występuje),
  • wymiana łańcucha rozrządu, (w niektórych przypadkach również paska rozrządu)

Co 60 000 km:

  • wymiana płynu chłodzącego;
  • wymiana płynu hamulcowego i wszystkich elementów uszczelniających;
  • wymiana paska rozrządu.
Projekt i wykonanie AMBI